מהי ספיקה?

 ספיקה היא מונח שבו אפשר להשתמש בין היתר כדי לתאר את מסת האוויר שעובר דרך שטח חתך נתון ביחידת זמן מסוימת. בזכות המושג הזה, אפשר להשוות בין סוגים שונים של מערכות צנרת ואף לשפר את הביצועים שלהן


ספיקה היא מושג רחב שאפשר להשתמש בו ביחס לסוגים שונים של חומרים. באופן כללי, ספיקה אמורה לתאר את כמות או מסת הזורם שעובר דרך שטח חתך נתון ביחידת זמן קבועה ומוגדרת מראש. לפי ההגדרה הזו, ניתן להשתמש בספיקה כדי לתאר כמות או מסה של זורם כגון נוזל, גז וכן הלאה. ספציפית, משתמשים בספיקה על מנת לתאר צנרת או בתחומי התעשייה השונים.

ספיקת אוויר מתמקדת בכמות האוויר שעובר דרך השטח וביחידת הזמן שנקבעה. בשימוש יום יומי, אפשר לראות למשל נתונים על ספיקת אוויר במזגנים. במזגנים לשימוש ביתי או מסחרי, ספיקת אוויר מוצגת או ברגל מעוקב לדקה ובמונחי CFM – או במטר מעוקב לשעה ובמונחי Cubic Meter per hour. בכל מקרה, התאמת הספיקה למערכת היא תנאי לניצול היתרונות שלה.

איך בוחרים צנרת או מערכת אוויר?

נפח האוויר שעובר דרך השטח הרלוונטי וביחידת זמן מסוימת יכול להשפיע על האופן שבו בוחרים צנרת, מערכת מיזוג או כל מערכת אחרת שיש בה כמויות גבוהות יחסית של אוויר. לכן, הנתונים על ספיקת אוויר הם חלק בלתי נפרד מהמפרט הטכני שאותו בודקים. ככל שבודקים מוקדם יותר מהם נתוני הספיקה, כך מגדילים את הסיכוי לבחירה מוצלחת של הצנרת או המערכת ההידראולית.

בהקשר הזה, החדשות הטובות הן שלא חייבים לבחור לבד את המערכת שמבוססת על ספיקת אוויר כזו או אחרת. בפועל, יש המון בעלי מקצוע להתייעץ איתם וגם אפשר לרכז את כל השאלות תחת קורת גג אחת. לאחר מכן, כל שנותר הוא להשוות בין מערכות האוויר או הצנרות לפי עוד פרמטרים ולא רק על פי נתונים על ספיקת אוויר.
קראו גם על איך מודדים ספיקה

מה עוד בודקים חוץ מספיקת אוויר?

הטעות הנפוצה היא להתמקד רק בנתונים על ספיקת אוויר בשביל לבחור מערכות מיזוג, צנרת או מערכות הידראוליות אחרות. במקום זה, יש עוד כמה שיקולים שיכולים וצריכים להכריע את הכף

  • תפוקה – תפוקה מתארת את ההספק ליחידת זמן. במזגנים למשל, התפוקה מאפשרת לחשב את יכולת המזגן גם בעת קירור וגם בעת חימום. אז אם רוצים לבחור נכון מזגן, צריך לקבל נתונים על ספיקת אוויר ואז גם על התפוקה.
  • צריכת חשמל – כל סוג של מערכת שמבוססת על חשמל צורכת אנרגיה. בשביל לבחור נכון מערכת מיזוג לדוגמא, בודקים את צריכת החשמל ומוודאים שזה עולה בקנה אחד עם התקציב להוצאות השוטפות.
  • כוח סוס – יחידת מידה אחרת שאותה כדאי להכיר אם בוחרים מערכת מיזוג ורוצים לשלב בין נתונים על ספיקת אוויר לבין עוד נתונים, היא כוח סוס און הספק. ספציפית במיזוג, כוח סוס מוגדר בדרך כלל סביב 746 וואט.

מה הקשר בין אורך הצנרת לבין ספיקת אוויר?

ספיקת אוויר גבוהה מאפשרת להגדיל את הצנרת. בצנרת ארוכה או מסועפת, צריך לתת עדיפות לנתונים שמצביעים על ספיקת אוויר גבוהה ככל האפשר. במידה וקיימת התלבטות, ניתן לברר מול בעלי מקצוע לגבי הבדלים בין סוגים שונים של מערכות ורק אז לשאול על האופן שבו אורך הצנרת קובע את הספיקה המומלצת. ספיקת אוויר היא מושג רחב שמתאר תפעול של מערכות שונות שבהן עובר אוויר. בשביל שהאוויר יעבור במהירות המתאימה, צריך לבדוק את הספיקה.

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

כמה שוקל מדחס אוויר?

מרפאות שיניים, מדחסי אוויר ומה שבינהם

מחוללי חמצן ומחוללי חנקן לתעשיות – מי משתמש?